Segala Air yang sah bersuci dengannya adalah
1. Air yang turun daripada langit seperti Air Hujan
2. Air yang keluar daripada bumi seperti Air Embun, Air laut, air sungai, air mata air
dengan sifat asal kejadiannya.
Air terbahagi kepada 4 bahagian
1. Air Suci pada dirinya lagi menyucikan bagi yang lain tiada makruh istimal (digunakan) dan di kenali dengan AIR MUTLAK daripada kait yang lazim, maka tiada memberi mudarat kaid yang berurai pada keadaannya yang mutlak seperti air telaga, atau air sungai atau sebagainya. Dan dengan kaid yang terurai kaid lazim seperti air tebu, air nyiur dan seumpamanya.
2. Air suci lagi menyucikan tetapi makruh istikmal (digunakan) pada badan orang yang takut atasnya penyakit sopak atau air tambahannya atau berkekalan tempatnya. dan air yang dipanaskan oleh cahaya matahari pada negeri yang panas pada bejana (bekas) yang menerima tukul melainkan bejana emas dan perak. Makruh pula air yang sangat panas dan sangat sejuk.
3. Air yang suci pada dirinya tida menyucikan yang lain. Iaitu air yang muktakmal pada mengangkat hadas iaitu Air kali pertama pada wuduk yang wajib dan mandi yang wajib. Atau Air yang mustakmal pada menghilangkan najis jika tiada berubah dan tiada bertambah pada timbanganya. Kemudiannya bercerainya daripada barang yang ada ia daripada dikira-kira kan kadar muayasaf yang di basuhnya. Dan air yang berubah salah satu daripada tiga sifat dengan sebab bercampur dengan suatu yang suci yang banyak berubahnya yang menegah mutlak nama air atasnya samada berumah pada حسى atau pada تقدير seperti bercampur dengannya suatu yang menyamai akan dia pada sifatnya seperti air mawar yang hilang baunya dan rasanya dan warnanya dan air yang mustakmal maka tiada di tegah mutlak nama air atasnya dengan bahawa adalah berubahnya sedikit dengan sesuatu yang suci atau dengan yang menyamai akan air pada segala sifatnya dan di takdirkan menyalahi pada hal tiada mengubah akanya maka tiada di tinggalkan sucinya lagi menyucikan yang lain. (maka keluar) dengan kata bercampur dengan sesuatu yang suci yang bercampur dengan sesuatu yang suci yang مجاور bahaginya maka bahawa sanya kekal ia atas sucinya dan jika banyak berubahnya sekalipun (dan demikian lagi) air yang berubah bercampur sesuatu yang tiada terkena air daripadanya seperti tanah dan kiambang dan barang yang pada tempat-tempatnya dan lakunya dan yang berubah dengan masa.
4. Air yang muntanajis iaitu air yang jatuh najis pada nya samada berubah atau tidak pada hal kurang daripada 2 kolah ini jikalau adalah najis itu menajiskan air yang bersalahan yang tiada menajiskan kan dia yaini bangkai yang tiada mengalir darahnya ketika dibunuh atau di belahkanya pada ketika hidupnya seperti lalat dan bubur dan kala dan lipas dan cicak dan seumpamanya dan jikalau tidak dicampurkan padanya tiada mengubahnya. Demikian juga najis yang halus tiada dilihat oleh mata yang pertengahan dan jika najis muhalazah (babi dan anjing)sekalipun maka sekalianya tidak menasjiskan sesuatu yang cair dan air.
Thursday, May 15, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment